Putkiremonttiko nopeasti ja siististi?

Merkittävä osa suomalaisesta rakennuskannasta on tullut siihen ikään, että putkiremontit ovat ajankohtaisia ja monissa tapauksissa juna ajoikin jo ohi. Rahallinen satsaus remonttiin on merkittävä - monille asunto-osakeyhtiön osakkaille jopa ylivoimainen - ja asuminenkin omassa asunnossa voi sen takia olla mahdotonta tai vähintäänkin hankalaa kuukausikaupalla. Usein remonttipäätöksen tekeminen venyykin vuosia ja putkisto rapistuu, ja sillä aikaa ja kosteus- ja homevaurioiden riski kasvaa.

Revohkasta saattaisi kuitenkin selvitä muutaman päivän asumishaitalla ja hyvin kohtuullisilla kustannuksilla vuoraamalla putket uudelleen. Käytännössä se tapahtuu siten, että vanhat putket puhdistetaan ja ne pinnoitetaan sisältä epoksihartsilla, jolloin rakenteita ei tarvitse purkaa.  Menetelmää on käytetty muun muassa Ruotsissa jo toistakymmentä vuotta, mutta Suomessa sen käyttöönotto on jostain syystä ollut kovin hidasta.

Vastustajat vetoavat siihen, että pinnoitusmenetelmää käytettäessä elinkaarensa lopussa olevat kylpyhuoneet jäävät remontin yhteydessä saneeraamatta. Märkätilojen muuttaminen nykyisten rakentamismääräysten mukaisiksi on luonnollisestikin äärettömän tärkeää, mutta näitä kahta asiaa ei ole välttämätöntä nivoa yhteen, vaan ne voidaan toteuttaa myös erillisinä hankkeina.

Vanhat lattiakaivot vuotavat usein. Märkätilat, joissa on valurautaisia lattiakaivoja ja kuparisia sivuliittymiä esimerkiksi ammeelta tai käsienpesualtaalta, kannattaa uusia välittömästi. Yhtiön on päätettävä märkätilojen järjestelmällisestä, koko taloyhtiötä koskevasta korjaamisesta, jotta kaikki märkätilat tulisivat kunnolla suunniteltua, korjattua ja valvottua. Tämä palvelee myös osakkaiden yhdenvertaisuutta ja vastuut tulevat oikein jaetuiksi.

Perinteistä putkiremonttia tehtäessä näyttää usein unohtuvan, että saneerattavat rakennukset ovat peräisin niiltä ajoilta, jolloin asbestin käyttö eri materiaaleissa oli yleistä. Silti on tavallista, että huolellinen asbestikartoitus usein laiminlyödään ja asukkaat altistetaan rakennuspölylle.

Jos perinteisten putkiremonttien vaatimat purkutyöt tehtäisiin asukkaiden ja työntekijöiden terveyttä ja turvallisuutta kunnioittaen asianmukaisin suojaustoimenpitein, kustannukset olisivat vielä huomattavasti nykyistäkin suuremmat eikä alan osaajiakaan olisi riittävästi tarjolla näille paisuville markkinoille. Pinnoitusmenetelmä on huomionarvoinen myös kosteusvaurioiden ennaltaehkäisemisessä, koska yhtenäisessä pinnoitteessa ei ole liitoskohtia, jotka usein ovat syynä vuotovahinkoihin.

Hannele Rämö
Asumisterveysliitto AsTe ry