Vertaistuki

Muut artikkelit

Arjesta selviämisen asiantuntemusta

IMG_1671.JPG

Vertaistuki perustuu asumisterveysongelman kohdanneiden omiin kokemuksiin ja tietoihin, joita he haluavat jakaa toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Kodin homeongelman takia vaikeaan tilanteeseen joutuneille ihmisille vertaistuki on erityisen tärkeää, koska ongelmasta puhuminen muiden kuin sen itse kokeneiden kanssa on useimmiten äärettömän turhauttavaa.

Kosteus- ja homevauriot ovat aihealue, josta halutaan vaieta tai sitä pyritään vähättelemään. Valitettavasti asenneilmasto ei ole juurikaan muuttunut näyttävästä tiedottamisesta huolimatta ja se koskee yleisesti myös viranomaisia, joiden tehtävänä pitäisi päinvastoin olla ongelman kohdanneiden auttaminen.

Vertaistukeen osallistuvien kokemukset ovat ennen kaikkea arjesta selviämisen asiantuntemusta. Arvokkainta vertaistuessa onkin kokemus siitä, ettei jää ongelmiensa kanssa yksin ja että vaikeistakin tilanteista voi selviytyä. Toistensa avulla ryhmään osallistuvat kokevat jaksavansa paremmin arjessa ja selviävänsä helpommin vaikeassa elämäntilanteessaan. Jokaisella asumisterveysongelman kokeneella on jotain annettavaa ja saatavaa vertaisryhmässä.

Vertaistukiryhmien tapaamisten tarkoituksena on antaa mahdollisuus tutustua muihin samankaltaisessa elämäntilanteessa oleviin. Ryhmäläisillä on mahdollisuus vaihtaa yhteystietoja ja olla yhteydessä toisiinsa myös tapaamisten välillä, jolloin vertaistuki on puhelinsoiton päässä joka päivä.

Lisätietoja Asteen vertaistukiryhmiin:
info (at) asumisterveysliitto.fi